Železnice na Vorwitzu
Na konci 19. století, s výstavbou místních lokálních drah do Vrbna pod Pradědem, Zlatých Hor a dráhy spojující Krnov s Jindřichovem a dále Glucholazy, se objevovaly plány na vybudování železniční tratě, která by propojovala tyto koncové stanice. Dráha z Vrbna pod Pradědem do Zlatých Hor měla dvě varianty. Jedna kopírovala stávající silnici z Vrbna do Heřmanovic, druhá vedla údolím Černé Opavy přes Drakov a dále směrem k Heřmanovicím. Stanice by se nacházela nedalo dnešních statků nad silnící vedoucí z Heřmanovic do Zlatých Hor. Rozpracovanější byl projekt dráhy ze Zlatých Hor do Města Albrechtic. Ve směru na Zlaté Hory měla být zastávka Maria Hilf nedaleko dnešní křižovatky s hlavní silnicí a odbočkou na bývalé rudné doly a poutní místo Maria Hilf. Hlavní heřmanovická stanice se měla nacházet právě na Vorwitzu na louce naproti domům 325 a 118.
Délka stanice měla činit 334 a měla mít 3 koleje. Dráha dále mírně stoupala směrem k silnici na Petrovice, kde by bylo křížení se silnicí a pak by pokračovala úbočím Salaše (Vorwitzberg). Jisté je, že by musel být zbourán minimálně dům s č.p. 116, protože v jeho místě by dráha právě vedla. Zajímavým počinem na této dráze měl být 40 metrů dlouhý železný viadukt překlenujíc Farské údolí. Za ním by se nacházela kratší dvoukolejná zastávka Dolní Heřmanovice, dráha by pak pokračovala klesáním na Spálené, Holčovice, Hynčice a M. Albrechtice Ačkoli se o výstavbu železnice usilovalo několikrát, a to i ještě během 30. let 20. století, k výstavbě již nikdy nedošlo. Vybudování této dráhy by došlo především k odstraněním peáže přes tehdejší pruské, později německé a dnes polské území. Na druhou stranu, pro nákladní dopravu by byla schůdnější sklonově méně náročná současná trasa přes Glucholazy.
Podrobnější informace o projektované železnici:
https://www.valstejn.cz/2017/11/25/zeleznice-albrechtice-hermanovice/